Hyves, de Galliers in de wereld van sociale netwerken
En of Wouter Glaser (28 jaar, 385 Hyves-vrienden) de meest recente versie van de World Map of Social Networks kent. De kaart, gemaakt door de Italiaanse onderzoeker Vincenzo Cosenza, laat per land zien welke sociale netwerksite er het grootst is. Glaser is bovengemiddeld geïnteresseerd in die wereldkaart: niet zo verwonderlijk, want sinds tien maanden is hij verantwoordelijk voor de communicatie en pr van Hyves, in 2004 opgericht en eind vorig jaar overgenomen door Telegraaf Media Groep.  De kaart van december 2010 ziet er behoorlijk blauw uit. Blauwer dan een halfjaar daarvoor. Facebook-blauw, om precies te zijn.

Wereldwijd zijn er naar schatting zo’n 650 miljoen mensen met een Facebook-account. Er zijn landen waar Facebook niet de grootste is: in Brazilië is Orkut marktleider, in Rusland V Kontakte en Chinezen gebruiken massaal QZone. West-Europa ziet er ook Facebook-blauw uit. Wie echter inzoomt, ziet toch een uitzondering: Nederland. Want in ons kleine landje is sociale netwerksite Hyves, met 9,3 miljoen gebruikers, heer en meester. En toen Wouter Glaser nog eens goed naar de positie van Nederland keek, moest hij denken aan de strips van Asterix en Obelix. De stripverhalen spelen zich af in het jaar 50 voor Christus. Asterix en Obelix wonen in een dorpje in Gallië, het gebied dat tegenwoordig Frankrijk heet. Dit kleine dorp is er in gelaagd om de invasie van de Romeinen -onder aanvoering van Julius Caesar- te weerstaan. En dat allemaal dankzij een toverdrankje: dit drankje maakt de Galliërs uit het dorpje oersterk en daardoor onoverwinnelijk. Glaser: ,,In de wereld van sociale netwerken zijn er ook Romeinen en Galliërs. Wij, van Hyves, voelen ons Galliërs.’’ En Facebook, dat is natuurlijk het Romeinse leger, onder aanvoering van Mark Zuckerberg, de (inmiddels steenrijke) oprichter van Facebook. Glaser: ,,Om in Asterix en Obelix-termen te blijven: alleen met een goede druïde en een dito tovenaarsdrank  kunnen wij ons dorp in stand houden.’’ Hyves beschikt gelukkig over zo’n drankje, zegt Glaser: ,,Het drankje heeft te maken met onze missie. En die missie luidt: Hyves verbindt Nederland. Dáár richten we ons sinds 2007 op. Bewust lokaal dus. De focus ligt niet per se bij het binnenhalen van meer leden, we willen dat  de huidige leden langer op onze site blijven hangen. Dat doen we door constant nieuwe, innovatieve dingen te verzinnen.’’ 

Hyves bouwt onder meer communities rondom populaire televisieprogramma’s als The Voice of Holland en Boer zoekt vrouw, Hyves verzorgt exclusieve, intieme concerten, speciaal voor leden. De sociale televisieportaal Hyves.tv brengt de door jouw vrienden meest bekeken filmpjes op YouTube en RTL in kaart, de homepage Hyves.nl/nu laat permanent zien wat de meest besproken onderwerpen van Nederland zijn: van de tsunami in Japan tot de rode kaart van Van Persie. Glaser: ,,Op Hyves.nl/nu zagen we dat Nederlanders voornamelijk over drie onderwerpen praten: sport, televisie en nieuws. Daarom werkt Hyves sinds kort nauw samen met NOC*NSF en de meeste sportbonden en hebben we onlangs een deal gesloten met RTL 4. Wij laten deze bedrijven en organisaties een band opbouwen met hun online achterban.’’
Op de vraag of Facebook in Nederland ooit groter wordt dan Hyves, moet Glaser even nadenken. Glaser ziet ook dat Facebook aan een aardige opmars bezig is. En hij volgt en leest de discussies over beide sociale netwerksites ook. Betrouwbaar of niet, er bestaat zelfs een site die letterlijk de stand tussen beide netwerken bij houdt: www.hyves-of-facebook.nl. Toegegeven, soms is het best een beetje zuur om te lezen dat de strijd tussen beiden partijen zo ongelooflijk breed wordt uitmeten. En niet zelden is Hyves de gebeten hond. Maar nee, Glaser ziet een mooie toekomst voor Hyves, ‘zolang we ons blijven onderscheiden als bewust, lokaal netwerk’.

Onderzoeksbureau TNS NIPO vroeg zich medio 2010 zelfs af of Hyves ten dode was opgeschreven… ‘Je zou het wel denken als je her en der de commentaren leest’, staat er in de eerste alinea van het rapport te lezen. Er was maar op één manier achter te komen: meten. Want meten is weten. ,,Met TNS NIPO Clicks monitort en analyseert het onderzoeksbureau continu het gedrag van 15.000 Nederlanders’’, zegt onderzoeker Mark Schipper van TNS NIPO. Het bureau onderzocht de scores voor Facebook en Hyves tussen juni 2010 en december 2010. Er is onder meer gekeken naar het aantal unieke bezoekers, duur van het bezoek, het aantal terugkerende bezoekers en conversiescores. Facebook heeft inderdaad een forse groei in Nederland doorgemaakt, zegt Schipper. In een halfjaar tijd is het aantal unieke bezoekers van Facebook met vijftig procent toegenomen, terwijl Hyves drie procent daalde.  Schipper: ,,Facebook groeit fors, maar vooralsnog gaat dat niet of nauwelijks ten koste van de bezoekersaantallen van Hyves. Ruim negen miljoen Nederlanders hebben een Hyves-account, dat is echt ongelooflijk veel. Zo veel, dat het nauwelijks nog kan groeien.’’ Verder werd uit het onderzoek duidelijk dat Hyves-bezoekers loyaler zijn dan Facebook-bezoekers: ze loggen twee keer zo vaak in. Terwijl bezoekers van Facebook, eenmaal ingelogd, weer langer op de site blijven hangen én meer pagina’s bezoeken, aldus het rapport. Schipper heeft geen idee of Facebook Hyves gaat inhalen. ,,Ik kan niet in een glazen bol kijken, maar in de wereld van internet is alles mogelijk. Er is zeker een strijd gaande tussen die twee. Ze groeien naar elkaar toe, dat blijkt uit de cijfers. Wil Hyves de grote voorsprong blijven behouden, dan moet het zich wel blijven vernieuwen. Laat ik het anders zeggen: Hyves moet zichzelf opnieuw relevant maken. Ik krijg het idee dat ze goed bezig zijn.’’

Internetconsultant Laurens Bianchi, specialist op het gebied van social media, denkt ook dat Hyves en Facebook naast elkaar kunnen blijven bestaan. ,,Er zijn veel verschillen. Facebook is internationaler en oogt zakelijker. Je kunt er op twee manieren naar kijken: vanuit de gebruikerskant en vanuit de adverteerderskant. Ik houd me vooral met dat laatste aspect bezig. Hyves is meer geschikt voor campagnematige oplossingen, dus tijdelijke advertenties, terwijl Facebook daarnaast ook geschikt is voor continue oplossingen, bijvoorbeeld door apps te bouwen.’’ Bianchi weet in elk geval dat Facebook serieuzer naar Nederland kijkt dan dat het totnutoe gedaan heeft. ,,Facebook is typisch zo’n Amerikaanse bedrijf dat zich in Europa in beginsel voornamelijk heeft gericht op de grote vijf: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en, in mindere mate, Spanje. Dáár zijn ze gaan investeren. Niet in Nederland, want dat is in hun ogen een klein en onbelangrijk landje. Als het in de grote vijf gaat lopen, volgt de rest vanzelf, is de redenatie. En Facebook is uiteindelijk marktleider geworden in die landen. Nu wil Facebook waarschijnlijk toch investeren in Nederland: er zijn plannen voor een klein kantoor, met een accountmanager en een sales director. Twee mensen weliswaar, maar toch, het geeft wel aan dat ze hier iets van plan zijn. ’’

Wouter Glaser vreest de toekomst in elk geval niet. ,,Ook omdat we toch teveel van elkaar verschillen. Wij hebben een grote meerwaarde met onze lokale focus en persoonlijke benadering. Het is niet als Coca Cola versus Pepsi Cola, meer als Coca Cola versus Fanta. Snap je wat ik bedoel? We kunnen prima naast elkaar bestaan.’’

(AD Weekend, 2011)